Verzekeringen voor zelfstandig vertaler
Thread poster: Evelyn Leenen-van Dijk
Evelyn Leenen-van Dijk
Evelyn Leenen-van Dijk  Identity Verified
Netherlands
Local time: 03:23
English to Dutch
+ ...
Jul 30, 2007

Hallo daar,

Ik ben van plan over niet al te lange tijd volledig freelance te gaan en zou graag weten welke verzekeringen ik moet afsluiten en waar ik dit het beste kan doen. Nu gaan veel verzekeringen nog via mijn huidige werkgever, maar ik neem aan dat ik mij voor bepaalde zaken zelf moet gaan verzekeren. Graag jullie input.

Groetjes,
Evelyn


 
Linda Ferwerda
Linda Ferwerda  Identity Verified
Netherlands
Local time: 03:23
English to Dutch
+ ...
verzekeringsadviseur raadplegen Jul 30, 2007

Hoi Evelyn,

Je kunt zoveel verzekeringen afsluiten als je wilt, alleen kost het wel de nodige premie. Maar ja, beter mee verlegen dan om verlegen als het erop aankomt.

Ikzef heb naast mijn ziektekosten ook een verzekering voor arbeidsongeschiktheid, wettelijke aansprakelijkheid voor bedrijven en rechtsbijstand. Daarnaast heb ik ook nog voorzieningen getroffen voor mijn pensioen.

De totale jaarpremie is niet misselijk, maar ik wil ook na mijn pensioen (als w
... See more
Hoi Evelyn,

Je kunt zoveel verzekeringen afsluiten als je wilt, alleen kost het wel de nodige premie. Maar ja, beter mee verlegen dan om verlegen als het erop aankomt.

Ikzef heb naast mijn ziektekosten ook een verzekering voor arbeidsongeschiktheid, wettelijke aansprakelijkheid voor bedrijven en rechtsbijstand. Daarnaast heb ik ook nog voorzieningen getroffen voor mijn pensioen.

De totale jaarpremie is niet misselijk, maar ik wil ook na mijn pensioen (als we dat als vertaler hebben...) of als ik arbeidsongeschikt raak, nog leuk kunnen leven. Dus nu maar even wat harder vertalen om straks iets over te hebben.

Het beste ga je eens praten met een verzekeringsadviseur. Hij kan een en ander voor je op een rijtje zetten. Dan kun je alsnog kijken.

Succes.

Linda
Collapse


 
Percy Balemans (X)
Percy Balemans (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 03:23
Arbeidsongeschiktheidsverzekering Jul 30, 2007

Een tip voor wat betreft de arbeidsongeschiktheidsverzekering: ik schrok me helemaal dood van de premie's en ben uiteindelijk terechtgekomen bij ZZP Nederland. Zij bieden een collectieve inkomensverzekering (daarvoor moet je wel lid worden van ZZP Nederland, maar dat kost maar 15 euro per jaar). De dekking is minder dan die van een gewo... See more
Een tip voor wat betreft de arbeidsongeschiktheidsverzekering: ik schrok me helemaal dood van de premie's en ben uiteindelijk terechtgekomen bij ZZP Nederland. Zij bieden een collectieve inkomensverzekering (daarvoor moet je wel lid worden van ZZP Nederland, maar dat kost maar 15 euro per jaar). De dekking is minder dan die van een gewone arbeidsongeschiktheidsverzekering in de zin dat deze aan een maximum gebonden is, maar daar staat tegenover dat de premie veel lager is en dat de verzekering bovendien niet gebonden is aan de regels voor arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, waarbij soms bepaalde aandoeningen zijn uitgesloten.Collapse


 
Frits Ens
Frits Ens
Netherlands
Local time: 03:23
Member (2006)
English to Dutch
+ ...
AOV onbetaalbaar? Jul 30, 2007

Vergeet niet dat een AOV door de belastingdienst wordt gezien als een 'premie voor inkomensvoorzieningen' en die zijn dus aftrekbaar van je inkomsten.
Dus per saldo kan een goede AOV toch nog 'betaalbaar' zijn en als je het op kunt brengen een beter alternatief dan de zzp aanbieding, die bij nadere bestudering wel erg karig is.

Let er wel op dat verzekeraars allerlei clausules, uitsluitingen en beperkingen kennen. Dus goed de kleine lettertjes lezen!


 
Percy Balemans (X)
Percy Balemans (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 03:23
Let op verschil tussen bruto en netto uitkering Jul 30, 2007

TransAction wrote:

Vergeet niet dat een AOV door de belastingdienst wordt gezien als een 'premie voor inkomensvoorzieningen' en die zijn dus aftrekbaar van je inkomsten.
Dus per saldo kan een goede AOV toch nog 'betaalbaar' zijn en als je het op kunt brengen een beter alternatief dan de zzp aanbieding, die bij nadere bestudering wel erg karig is.

Let er wel op dat verzekeraars allerlei clausules, uitsluitingen en beperkingen kennen. Dus goed de kleine lettertjes lezen!


De premie voor de AOV is aftrekbaar, maar dat betekent ook dat de uitkering bruto is. Daar moet je dus rekening mee houden bij het bepalen van het te verzekeren bedrag. Bij de ZZP-verzekering kun je zelf kiezen: óf de premie aftrekken en belasting betalen over de uitkering, óf de premie niet aftrekken en dan hoef je geen belasting over de premie te betalen (en kun je dus volstaan met een lager verzekerd bedrag).

Uiteindelijk is het vooral een kwestie van alle opties vergelijken en inderdaad al die irritante kleine lettertjes lezen en dan bepalen wat voor jouw persoonlijke situatie het beste is.

[Edited at 2007-07-30 21:00]


 
Evelyn Leenen-van Dijk
Evelyn Leenen-van Dijk  Identity Verified
Netherlands
Local time: 03:23
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
AOV Jul 31, 2007

Als ik het zo zie, dan is die AOV wel de belangrijkste verzekering waar ik aan moet denken. Verder pensioen, beroepsaansprakelijkheid en rechtsbijstand.

Heeft iemand ook een inventarisverzekering?


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Verzekeringen voor zelfstandig vertaler






TM-Town
Manage your TMs and Terms ... and boost your translation business

Are you ready for something fresh in the industry? TM-Town is a unique new site for you -- the freelance translator -- to store, manage and share translation memories (TMs) and glossaries...and potentially meet new clients on the basis of your prior work.

More info »
Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »